Als leerling op Winford Breda kan je je ontwikkelen in je eigen tempo en zonder belemmerd te worden. De school is een sociale ontmoetingsplaats waar je opdrachten uitvoert met leerlingen uit verschillende jaargangen en leerstromen. Leren en werken doe je samen achter de computer of uit boeken. Dit geeft een dynamiek waar je je vertrouwt en prettig bij voelt. Je vergroot daarmee ook je sociale netwerk.

Als leerling van Winford Breda heb je je eigen individuele leerroute, rooster en online leeromgeving en zit je in een kleine klas. Aan het einde van de dag heb je een gesprek met de mentor om te bekijken of je alles gedaan hebt wat moest. Je gaat zonder huiswerk naar huis en ’s avonds kan je je lekker ontspannen.

Winford Breda is een creatieve en ondernemende school gespecialiseerd in economie & Ondernemen (E&O) en media, vormgeving & ict (MVI). Als leerling kan je je daarom altijd verdiepen in een van deze richtingen en je talenten ontwikkelen.

Sommige vakken doe je achter de computer en krijg je vragen en opdrachten die zich aanpassen aan je niveau. De docent begeleid je daarbij en zorgt ook voor uitdaging, inspiratie en motivatie.

Een dag door de ogen van een Winford Academy leerling:

Het is best even reizen met de trein, maar zodra ik ben aangekomen steek ik schuin de straat over en ben ik op school. Bij binnenkomst word ik welkom geheten door mijn mentor. Ik loop door naar ons schoolcafé en pak een lekkere kop koffie. Nog 10 minuten voordat mijn eerste les begint en ik ga nog even op het verwarmde buitenterras zitten bij mijn klasgenoten. We kletsen wat en ik drink mijn koffie op. De stem van de directeur klinkt, tijd om naar de eerste les te gaan. Vanmorgen heb ik een talenochtend. Eerst Nederlands en dan Spaans. Op de basisschool kon ik niet goed meekomen, maar nu vind ik het ondanks mijn dyslexie echt leuk worden. Ik maak goede vorderingen!
Mijn lerares geeft eerst een stukje uitleg en daarna ga ik aan de slag met mijn weektaak. Ze loopt rond en ik krijg uitleg hoe ik deze moeilijke verwerkingsopdracht het beste aan kan pakken. Sinds twee weken werk ik voor dit vak op een hoger niveau. Wie had dat gedacht met mijn dyslexie achtergrond.
Na een korte pauze in het school café is het tijd voor Spaans. We gaan een documentaire bekijken over een Nederlandse jongen en meisje die stagelopen in Spanje en ons de meest gebruikte zinnen in het Spaans gaan laten horen.

De morgen is alweer om en ik ren naar beneden om zo snel mogelijk mijn lunch bij de uitgifte te pakken en een plaatsje op het verwarmd terras te bemachtigen op “ons” bankje. De lunch bestaat uit een pistoletje gezond en één met ham & kaas en een gekookt ei. Na het eten gaan we nog een potje tafeltennissen en dan is het alweer tijd om naar binnen te gaan. Vanmiddag ga ik naar de vijfde verdieping. De leukste verdieping. Ik ben bezig met het maken van een animatiefilm. Ik heb schetsen gemaakt en ga filmbeelden met een kleipopje uit de 3-d printer maken. Tegen 3 uur ga ik naar de studieruimte, hier heb ik met een vriend afgesproken om ons project voor Aardrijkskunde af te maken.
De tijd vliegt voorbij en nadat ik de weektaak heb laten aftekenen door onze mentor ga ik nog even wat drinken en een potje tafeltennissen. Dan is het alweer tijd om de trein te pakken en te gaan genieten van een welverdiende vrije avond.

P.S.Morgen hebben we lichamelijke opvoeding. We gaan dan bootcampen in het park met een personal trainer.